Folkemødet 2018: Har vi plads til anderledes hjerner?

29. maj. 2018

Landsforeningen Autismes Protektor H.K.H Prinsesse Marie & Socialminister Mai Mercado gæster vores event.

På vores event ”Har vi plads til anderledes hjerner?” på Folkemødet 2018 bidrager flere inviterede gæster med oplæg og synspunkter - blandt andet Børne- og Socialminister Mai Mercado og børneordfører for Venstre Anni Matthiesen.

Eventen lægger op til en snak om diversitet, inklusion og forskellighed i samfundet. Omdrejningspunktet er vigtigheden af, at vi som samfund anerkender, at der er værdi i forskellighed.

H.K.H. Prinsesse Marie besøger som protektor, Landsforeningen Autismes event;

”Har vi plads til anderledes hjerner?”
Eventen foregår på Folkemødet 2018, Signatur Hotels telt ved ”Mad og Mødestedet fredag d. 15. juni kl. 14.50 ved domen i Kampeløkkehavn.

Diversitet spiller en vigtig rolle i debatter om inklusion i samfundet - skal vi allesammen være ens for at være “rigtige” og “gode nok” eller, er det faktisk en fordel for et samfund at dets indbyggere tænker forskellige tanker. Der er fokus på inklusion i skoler, på arbejdsmarkedet og i samfundet helt generelt.

Den autistiske hjerne oplever verden anderledes – ikke forkert. Men samfundets opbygning og tempo følger ikke den autistiske hjerne, derfor har mange autister svært ved at finde sig til rette i skolen og på arbejdsmarkedet. Hvordan sørger vi for, der er plads til alle vores forskellige hjerner? Og hvordan sikrer vi, at alle har mulighed for at udvikle sig, føle sig som en del af noget, lære, få et job eller bare være den, de selv ønsker at være?

Diversitet er grundlæggende en accept af, at vi alle er forskellige – og at der skal være plads til alle. Også dem med hjerner der er anderledes end gennemsnittets.

Efter velkomst af Prinsesse Marie og taler fra blandt andre Socialminister Mai Mercado og børneordfører fra Venstre, Anni Matthiesen - vil der være tid til at dele erfaringer og ideer, gæsterne imellem.

LÆS mere om Landsforeningen Autismes debatter på Folkemødet HER.