SIKON 2018: Åbning af konferencen

23. apr. 2018

SIKON konferencen åbnede med smuk sang og dans fra X-Factors Sigmund, og med tale fra protektor H.K.H. Prinsesse Marie.

Mandag morgen kl. 09.30 blev SIKON konferencen 2018 sat i gang med smuk sang og et stort danseshow fra X-Factors Sigmund, som åbnede med et medley af forskellige sange. Gennem hele showet gik temaerne mangfoldighed og forskellighed igen.

Efter et imponerende åbningsnummer af X-Factors Sigmund, gik Landsforeningen Autismes protektor H.K.H. Prinsesse Marie på scenen. Her var hun med til at fejre konferencens 30-års jubilæum med en tale om diversitet og forskellighed. Blandt andet understregede hun, at der er sket stor udvikling i løbet af de seneste 30 år. Vi er blevet bedre til at se mennesker med autisme.

”For nogen tid siden mødte jeg Lasse på Novo Nordisk, hvor han er ansat i Project Opportunity. Lasse blev ansat som operatør i produktionsafdelingen, han klarede jobbet perfekt. Helt tilfældigt opdagede man, at Lasse havde ’skjulte talenter’, han kunne finde visuelle fejl i sprogmønstre. Lasse blev lige pludselig uvurderlig, fordi han blev set,” sagde Prinsessen fra talerstolen.

Autismeprisen 2018

Efter åbningstalen var det tid til at uddele året Autismepris 2018. Det var i år Prinsesse Marie, der sammen med Landsforeningen Autimes formand Heidi Thamestrup skulle give den unikke pris.

Prisen går til fagfolk eller mennesker med autisme, som har gjort en helt særlig indsats på autismeområdet. Og i denne gang gik den til Felix Munch og Ellen Vallentin Christensen, som begge er autistiske forældre.

Læs mere om Ellen Vallentin Christensens oplæg om forældreskab her.

Og netop det er også området, de de seneste år har været førende i at sætte fokus på. Autismeprisen fik de for deres store og vigtige arbejde med at undersøge, forske og sætte fokus på forældre, der selv har autisme. Det er vigtige skridt at tage for at sikre, at alle autistiske forældre får den støtte og de muligheder, de har brug for.

De var begge meget glade for prisen. Og lagde i deres takketaler begge vægt på, at autistiske forældre har meget at byde på, men bare har brug for lidt støtte en gang i mellem.

"Faktum er, at vi autistiske forældre - ud over vores udfordringer - har mange ting at byde på. Vi har unikke personligheder og unikke veje at gå. Vi betræder stier, som neurotypiske (mennesker uden autisme) ikke kan gå, fordi de ikke tænker som os. Og den gave, at se verden fra et andet perspektiv - den kan vi give videre til vores børn," sagde Ellen Vallentin Christensen blandt andet i sin takketale.

Mødte udstillere og afprøvede beroligende gyngestole

Efter åbningen af konferencen gik psykolog Bo Hejlskov Elvén på scenen med et oplæg om, hvad det er for nogle værktøjer, fagfolk skal have i deres faglige værktøjskasse.

LÆS artiklen om Bo Hejlskov Elvéns oplæg HER.

Efter dette oplæg var SIKON 2018 for alvor i gang, og flere workshops med forskellige emner på dagsordenen, ventede de 900 deltagere.

For Prinsesse Marie var det tid til frokost med flere af de internationale oplægsholdere. Derefter mødets hun med flere af udstillerne, og afprøvede et af stederne de beroligende gyngestole, som kan være et godt redskab til mennesker med autisme.