Fire nominerede til Autismeprisen 2022

7. apr. 2022

Mandag den 4. april fandt autismeprisudvalget og landsformand for AAV de nominerede til Autismeprisen 2022. Der er i år 4 nominerede til prisen, da der var stemmelighed mellem plads 3 og 4.

De fire nominerede til Autismeprisen 2022 er fundet. Vinderen præsenteres på SIKON-konferencen den 25. og 26. april i Odeon i Odense.

Her er de nominerede i vilkårlig rækkefølge:

• Christian A. Stewart-Ferrer
  • Dorthe Hølck
  • Kirsten Callesen
  • Ole Anders Rauff

Tillykke med nomineringen!!

Der var hele 23 kandidater indstillet af medlemmerne til årets autismepris. Vinderen af Autismeprisen bliver offentliggjort på SIKON-konferencen den 25. og 26. april 2022. Det er en del af det officielle program og en del af velkomsttalen på konferencens første dag.

Autismeprisen er i år og næste år sponsoreret af Spektrumshop. Landsforeningen Autisme siger mange tak for det!

Autismeprisen består af et diplom, 10.000 kroner og en skulptur/et kunstværk udformet af en eller flere på spektret.

Autismeprisen gives til den person, der laver/har lavet en ekstraordinær indsats for at skabe de bedst mulige vilkår for mennesker med autisme. Prisen kan kun tildeles til personer der er bosiddende i det område Landsforeningen autisme geografisk dækker - lige nu Danmark og Grønland.

Mere om de nominerede kandidater her:

Christian A. Stewart-Ferrer har i mange år arbejdet med autisme i forbindelse med sit arbejde som psykolog i både det offentlig og i privat praksis, hvor han har hjulpet mange autister og deres pårørende til større indsigt i hvad det vil sige at have autisme. Udover sin store indsats i Danmark, har han også været ude i verden for at dele sin store viden på området. Da han selv har autisme, er han et godt eksempel på hvor stort et potentiale der findes hos folk med autisme.

Dorthe Hølck arbejder utrætteligt for at hjælpe autister/personer med ASF og deres familier. Hun er dedikeret og engageret og går helhjertet ind i alle relationer og yder en fantastisk støtte og ikke mindst forkæmper for mange. Samtidig har Dorthe en kæmpe viden og erfaring, efter årtier lang erfaring indenfor feltet, hvilket er kommet mange til gavn igennem årerne, gennem nogle fantastiske foredrag og ikke mindst webinarer de seneste år. Samtidig var Dorthe blandt dem der også var med under nedlukningen, til at lave online kurser og yde rådgivning til alle vores medlemmer.

Kirsten Callesen fortjener denne anerkendelse for sit utrættelige arbejde omkring autisme og udbredelsen af viden. Hendes arbejde omkring Piger og autisme og ikke mindst arbejdet og udbredelse af viden omkring PDA og belastningsreaktioner

Ole Anders Rauff hjælper autister i parforhold med deres udfordringer og har skrevet bogen: ”autisme i parforholdet”.  Ole Rauff arbejder som autismekonsulent/pårørendevejleder og tilbyder hjælp hvis der er autisme i familien. Hans styrke er at han selv er autist og det gør at han kan forstå og spotte de autistiske problemstillinger på en unik måde.