PM: Kære undervisningsminister – inklusionsloven har spillet fallit, så lad os lave en bedre skole sammen

19. apr. 2022

På baggrund af TV2’s nye dokumentar ’vores liv med autisme’ mener undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil nu, at inklusionsloven har spillet fallit. Og at ansvaret ligger på Christiansborg. Det betyder vel, at der nu skal arbejdes politisk for en bedre lov og skole?

Til det siger vi: TAG OS MED i processen!

Se interviewet med undervisningsministeren i TV2 Nyhederne her.

Da inklusionsreformen blev indført i 2012 var der fine tanker bag, men pengene og rammerne fulgte ikke med, så inklusionen blev en spareøvelse i kommunerne. Siden da har Landsforeningen Autisme sammen med andre handicaporganisationer forsøgt at råbe politikerne op, imens alt det vi frygtede, er blevet til virkelighed. Børn mistrives i alarmerende grad, og inklusionen er slået fejl.

Utallige undersøgelser og senest Undervisningsministeriets egen "Evalueringen af inkluderende læringsmiljøer og specialpædagogisk bistand" fra 2022 viser, at der er problemer på inklusionsområdet. Flere børn har ufrivilligt skolefravær, angst og depression. I Landsforeningen Autismes inklusionsundersøgelse fra 2021 fortæller tæt på halvdelen, at deres autistiske børn har dage, uger og hele år, hvor de bliver så dårlige af skolen, at de må være hjemme.

I år er ti-året for inklusionsloven. Og som ministeren siger, kan vi konkludere, at inklusionen har spillet fallit. Så i år må været året, hvor arbejdet for en ny og bedre skole for alvor starter. Vi står klar til at være en del af den proces! Der er ingen quick-fixes. Der skal store ændringer til, og det skal bygge på viden og erfaringer.

”Efter et ti år langt eksperiment med inklusionsloven ved vi, at børn med autisme mistrives og får det værre, når de tvinges ind i skoler, de ikke passer ind i. Det skal der rettes op på nu. Derfor siger vi til Undervisningsministeren: tag os med ved bordet, når arbejdet for en bedre skole forhåbentlig snart starter! Det er en stor opgave, og der skal specialviden til for at komme i mål,” siger Kathe Johansen, formand i Landsforeningen Autisme.

Rundt om i landet findes flere pilotprojekter og undersøgelser omkring autismevenlige skoleklasser og støtte til elever. Alt det skal der kigges til, når skoleområdet skal forbedres. Der er vigtig viden og erfaring at hente.

I Landsforeningen Autisme tror vi på, at hvor børn trives og udvikles, der er de ægte inkluderet, uanset om det er i specialklasse, specialskole eller i almen skolen. Det bør være vores vigtigste pejlemærke.

Alle børn har ret til et godt skoleliv.