Starter:
Slutter:

Overgang fra barn til voksen - Online foredrag

Indhold

Overgangen fra barn til voksen, når den unge har en funktionsnedsættelse. Hvad skal vi være opmærksomme på?

Dette tema er valgt, fordi forældre og de unge ofte oplever at det kan være rigtig vanskeligt at leve op til de krav, vi som samfund forventer af de unge generelt.
Forventningen knyttes an til en forståelse af, at når en ung fylder 18 år har vi som samfund bestemt, at det er rimeligt at forvente vedkommende er klar til at stå på egne ben. For langt de fleste unge gælder det, at de er klar til at varetage disse forventninger og dermed lever de mere eller mindre op til samfundets krav. Hvad med de unge der ikke er klar? – dem er der jo også en del af og det er de unge der er i fokus i vores oplæg. Vores velfærdssamfund er bygget op med en forståelse af, at dem der har brug for hjælp og støtte skal vi kompensere. Samtidig med dette er der også en forventning om at alle yder det de kan.

I oplægget vil vi perspektivere følgende:

-  Hvad måler vi funktionsnedsættelsen på og hvordan?
-  Hvad kan forældrene gøre for at gøre deres børn klar til de kontekster, deres barn forventes at kunne håndtere efter det fyldte 18 år.
-  Uddannelse og støttemuligheder – hvordan finder I rundt og hvad stiller det af krav til vores børn (over 18 år)
-  Samarbejde med myndighederne én indgang med mange døre – Hvordan kan jeres børn lære at tale deres egen sag?
-  Jeres forældrerolle – ændres den og hvordan?
-  At give ansvaret videre til fagpersoner – hvor er udfordringerne?

Forældre og pårørende.

Kr. 150,- pr. deltager
Kr. 6,- deltagergebyr

Samlet pris kr. 156,-

Oplægsholder

Dorthe Hölck, cand.scient.soc.
Dorthe har eget konsulentfirma, hvor hun rådgiver om autisme og ADHD og gennemfører forløb for børn, unge, og voksne - individuelt eller for hele familien. Hun holder kurser for større og mindre grupper og giver også faglig vejledning til medarbejdere i forskellige autismetilbud over hele landet.

4. juni 2024 kl. 15.00 - 18.00

ONLINE FOREDRAG

Kontakt

Har du spørgsmål om kurser - kontakt Maria F. Wallbridge på mariaf@autismeforening.dk eller tlf. 6131 3199