Er det mors skyld? Foredrag med forfatter og pårørendementor Dorthe Stieper

Event dato:
6. jun. 2023 - 6. jun. 2023

Tirsdag den 6. juni kl. 19-21 inviterer Landsforeningen Autisme – Kreds Vestegnen til foredrag med forfatter og pårørendementor Dorthe Stieper i Glostrup Fritidscenter.

”Det er din skyld!” Mødre har gennem tiderne oplevet, at pilen peger på dem, hvis deres barn er psykisk sårbar. Fx blev mødre til børn med autisme før i tiden anset som ’kolde køleskabsmødre’. I dag kan de opleve at blive kaldt ’løvemødre’ eller ’symbiosemødre’… eller det, der er værre: blive beskyldt for at give barnet en utryg tilknytning, hvis fagpersoner ikke har den fornødne viden om autisme og derfor ikke formår at skelne mellem autisme og omsorgssvigt.

Hvordan kan det være, at det er primært er mødrene, der føler og tillægges skyld? Det satte Dorthe Stieper sig for at undersøge, og det er blevet til bogen ”Er det mors skyld? Når mødre føler og tillægges skyld for deres børns psykiske mistrivsel”, som udkom i september 2022.

Dorthe Stieper har en baggrund som journalist og forfatter, men har siden 2017 arbejdet som pårørendementor for bl.a. forældre til børn (i alle aldre) med psykisk sårbarhed og særlige behov. I sit arbejde støder hun på problematikken igen og igen.

I sin nye bog interviewer hun 11 fageksperter med kompetent viden og markante holdninger i jagten på at finde ud af, hvad bl.a. psykologien, lægevidenskaben og køns- og kulturforskningen har at sige. De faglige eksperter er Lennart Pedersen, Susan Hart, Dion Sommer, Merete Nordentoft, Per Schultz Jørgensen; Bettina Post, Emilia van Hauen, Ulla Rung Weeke, Lars J. Sørensen, Nina Tejs Jørring og Preben Kok.

I foredraget fortæller Dorthe Stieper om:

· Baggrunden for bogen

· Er det mors skyld, når et barn udvikler psykisk sårbarhed?

· Hvis ja: Er der virkelig så mange dårlige mødre nu om dage, siden vi ser en stigning i børn og unges psykiske mistrivsel?

· Hvad gør skylden ved mødrene, relationen til barnet og samarbejdet om barnets trivsel?

· Hvad gør vi med mor-skylden? Som mødre, pårørende og fagprofessionelle?

Tid: 6. juni kl. 19.00 - 21.00 (inkl. pause)

Sted: Glostrup Fritidscenter, Christiansvej 2, 2600 Glostrup.

Pris: 25 kr. for medlemmer af Autismeforeningen, 200 kr. for ikke-medlemmer