Line Pharao Stein holdte foredrag ved generalforsamlingen

15. mar. 2022

Oplæg med Line Pharao Stein. Mit liv med Aspergers – og ADHD.

Line startede med en præsentation af sig selv og holdt derpå et foredrag kombineret med samtaler, spørgsmål og svar.

Line talte blandt andet om balancegang mellem autisme og ADHD. Om en hverdag med struktur, men også plads til frihed. Sanseudfordringer. At arbejde med eget mindset. At skabe sig et liv, der giver mening. At møde mennesker, der faktisk lytter, i familien, hos venner, i skolen, i psykiatrien etc.

Nogle af de pointer, hun kom med, var fx disse:

• Der skal ikke altid flyttes bjerge for at hjælpe, det kan være helt små ting.
  • I stedet for at blive overbelastet, så heller erkende, at man skal have hjælp til nogle ting.
  • I stedet for at sige ”skal”, så sig ”prøv”!
  • Accepter det, du ikke kan ændre. Ændr det, du kan.

Line skabte et rum, hvor der var plads og tryghed til at spørge; hvor man kunne mærke, at der blev tænkt, før der blev svaret; og hvor vi hele tiden også lige blev husket på, at vi alle er forskellige, og hvad der er godt eller svært for én, kan være helt anderledes for en anden. Men evnen til at sige ting højt, også de svære ting, at kunne tage ”en alvorlig samtale med mig selv” blev en slags samlet pointe for aftenens indhold. Og glæden ved at kunne give og modtage hjælp, den stod som et tændt lys mellem alle, da foredraget sluttede.
Tak Line!