Spring navigationen over og gå direkte til indhold

Bordtennisklub giver autister en tryg vej ind i sporten

Med projektet Tryk Start viser Hillerød GI Bordtennis, hvordan tydelig struktur, ekstra støtte og specialviden kan gøre opstarten i foreningslivet langt mere tryg for autistiske børn og unge.

19. november 2025

Foreningslivet kan være et sted, hvor børn og unge finder glæde, fællesskab og udvikling. Alligevel er mange træningsmiljøer indrettet efter vante mønstre og traditioner, som ikke altid passer til alle. Resultatet er, at nogle falder fra – blandt dem kan være autister, som har brug for ekstra støtte for at få en god oplevelse.


Hillerød GI Bordtennis vil gøre op med det. Klubben har derfor søsat projektet Tryk Start, som med 61.200 kroner i støtte fra Trygfonden skal sikre en tryg og struktureret opstart for autistiske børn og unge i ungdomstræningen. Målet er klart: De unge skal føle sig velkomne, trygge og have mulighed for at udvikle sig på lige fod med andre børn i klubben.


Ifølge formand Thomas Hjermind Jensen udspringer initiativet af erfaringer med, at nogle børn har særlige behov, som kræver ekstra opmærksomhed, hvis de skal få glæde af træningen.


“Vi har erfaret, at når vi har mange børn og kun to trænere, kan det være svært at give alle den nødvendige opmærksomhed. Derfor har vi ansat en ekstra træner, som kan hjælpe de børn, der har brug for mere støtte – for eksempel ved at guide dem i spillet eller tage dem i hånden, når de skal spille med andre,” siger han.


Initiativet har også en personlig dimension for formanden.


“Min egen søn har autisme, og det giver mig et indefra-kendskab. Jeg tror virkelig på, at projektet kan gøre træningen mere inkluderende og bedre i al forstand,” siger han og understreger, at projektet er bredt forankret i hele bestyrelsen.

 


Inklusion, ikke isolation


Med støtten fra Trygfonden sætter klubben en række nye tiltag i værk: ansættelse af en ekstra træner til begyndertræningen, uddannelse af trænere i samarbejde med Bordtennis Danmark og Parasport Danmark, udpegning af en forældrekontakt, en gratis opstartsmåned samt udvikling af en klubpolitik og særligt velkomstmateriale målrettet unge med autisme.


“Det handler om at bringe glæde og give mulighed for, at unge, der måske ikke har fundet en idrætsgren før, kan blive en del af foreningslivet,” siger Thomas Hjermind Jensen.


Samtidig skal de være en del af fællesskabet i ungdomstræningen og ikke placeres på særskilte hold.


“De unge deltager i den almindelige træning, men vi sætter ekstra ressourcer ind, så træningen fungerer godt for alle. På den måde kan vi rumme alle bedst muligt og give en god oplevelse for både børn med og uden usynlige handicaps,” forklarer han.

 


Tryghed, forudsigelighed og flere hænder


En vigtig del af projektet er at sikre en mere forudsigelig og rolig opstart. Med en ekstra træner håber klubben at kunne give mere 1:1-coaching og tydeligere støtte. Alle nye spillere får desuden en måneds gratis prøvetid og tilknyttes en ungdomsansvarlig, der løbende har kontakt med forældrene.


Der afholdes også opstartsmøder, så man tidligt kan spotte, hvis et barn ikke trives.


Forudsigelighed er særlig vigtig for autister, og derfor har klubben udarbejdet velkomstmateriale i form af en informationsfolder og en video, som viser, hvordan man kommer ind i hallen, hvordan træningen foregår, og hvad man kan forvente.


“Det er nyttigt for autister, men også for alle andre børn,” påpeger Thomas Hjermind Jensen.


”Alt dette kræver ekstra ressourcer, men jeg tror på, at det vil gøre en afgørende forskel for vores børn og unge. I princippet burde dette tilbud være til alle unge i klubben,” siger han.


Han understreger samtidig, at disse prioriteringer ikke betyder, at der kommer mindre opmærksomhed på de andre børn: “For at tilgodese autisters, såvel som andre børns, behov, tilføjer vi ekstra ressourcer til ungdomstræningen, og trænerne uddannes med de rette værktøjer.”

 


Hvordan sikrer klubben autismespecifik viden?


Flere trænere gør det dog ikke alene – de skal også have den rette viden. Det har bestyrelsen tænkt ind fra begyndelsen.


Klubben arbejder systematisk med uddannelse og materiale, der giver trænerne en grundlæggende forståelse af autisme. Der udarbejdes et introduktionsmateriale til de trænere, der ikke tidligere har haft berøring med området.


“Vi har allerede været i kontakt med Autismeforeningens kredse i København og Nordsjælland for at beskrive, hvad autisme er, og hvilke udfordringer det kan indebære, så vi bedre kan sikre en god træning,” siger Thomas Hjermind Jensen og uddyber:


”Dette vil indgå i en form for træneruddannelse, hvor vi genbruger den viden, vi har fået gennem Parasport Danmark og Bordtennis Danmark. Fokus er på, hvordan man som træner skal være opmærksom på forskellige behov hos personer med autisme – og hvordan man bedst tilrettelægger træningen, så alle får mulighed for at deltage.”

 


Viden, der skal hjælpe andre klubber


Når klubben har samlet nok erfaringer, er målet at udarbejde et dokument med konkrete råd og metoder, som andre klubber – både inden for bordtennis og andre idrætsgrene – kan bruge.


Dokumentet vil beskrive, hvordan man kan strukturere træningen, forberede forældre og spillere og skabe en tryg opstart for alle.


”Vi håber, at projektet kan inspirere andre klubber til at gøre det bedre for unge med autisme,” siger formanden.


Han håber også, at erfaringerne kan indgå i træneruddannelserne i Bordtennis Danmark og Parasport Danmark:


"Flere og flere unge med autisme kommer ud i idrætsforeningerne, og derfor er det vigtigt at være klar. Samtidig kan vores erfaring måske hjælpe andre klubber med at strukturere en ansøgning til fonde, der støtter sådanne formål – som vi gjorde med Trygfonden – så pengene bruges bedst muligt”.

Grafik: En avis i  baggrunden og årstallet 2025 i forgrunden

Aktuelt i 2025 | Autismeforeningen

Læs alle artikler fra Autismeforeningen fra 2025