Spring navigationen over og gå direkte til indhold

Autismeforeningens Inklusionsundersøgelse

- Hvordan opleves inklusion i praksis?

Hvordan ser inklusion ud for børn med autisme?

 

Siden 2016 har Autismeforeningen hvert år gennemført en inklusionsundersøgelse blandt børn med autisme – dog med en pause i 2020 på grund af corona.

 

Undersøgelsen giver et indblik i, hvordan autistiske skolebørn oplever hverdagen i folkeskolen, på specialskoler og i specialklasser. Her kan du finde alle undersøgelserne samlet ét sted.

 

Inklusionsundersøgelsen november 2025

Inklusionsundersøgelsen 2025 har fortsat fokus på ufrivilligt skolefravær blandt autistiske børn, og hvilke problemstillinger det medfører for familierne og børnene i hverdagen.

-> Læs rapporten "Inklusionsundersøgelse 2025" her

 

Inklusionsundersøgelsen august 2024

Inklusionsundersøgelsen 2024 modtog det højeste antal besvarelser siden 2016. Fokus var også denne gang på ufrivilligt skolefravær og autistiske børns trivsel i grundskolen.

 

-> Læs rapporten om inklusionsundersøgelsen 2024 her.

 



Inklusionsundersøgelsen oktober 2023 

 

​I 2023 havde inklusionsundersøgelsen fokus på ufrivilligt skolefravær samt ventetid på støtte i skolen og ventetiden på en udredning. 

 

-> Se hele rapporten om inklusionsundersøgelsen 2023 her.



 

Inklusionsundersøgelsen oktober 2022

 

I 2022 havde undersøgelsen fokus på udviklingen i ufrivilligt skolefravær, samt mistrivsel og mangel på støtte i skolen. 

 

-> Se analysen af Inklusionsundersøgelsen 2022 her.

 



Inklusionsundersøgelsen august 2021 

 

​I 2021 havde undersøgelsen særligt fokus på corona-nedlukningens betydning for ufrivilligt skolefravær (tidligere kendt som skolevægring). 

 

-> Se analysen af Inklusionsundersøgelsen 2021 her. 

 



Inklusionsundersøgelsen marts 2019 

 

I 2019 havde undersøgelsen særligt fokus på de børn, der har skolevægring i lange perioder. 

 

-> Se analysen af Inklusionsundersøgelsen 2019 her.  

 



Inklusionsundersøgelsen marts 2018 

 

I 2018 havde undersøgelsen særligt fokus på skolevægring hos børnene. 

 

-> Se en analyse af Inklusionsundersøgelsen 2018 her.



 

Inklusionsundersøgelsen februar 2017 

 

I 2017 var der særligt fokus på viden om autisme hos lærere og pædagoger i skolerne, i undersøgelsen.  

 

-> Se en analyse af Inklusionsundersøgelsen 2017 her.

 

En gruppe af mennesker

Bliv medlem

Meld dig ind i foreningen og få et fællesskab, rådgivning og støt vores arbejde for bedre vilkår for alle autister og deres familier.

En hjerne med flere farver to lyspærer og et forstørrelsesglas

Videnscenter for Autisme

Her finder du værktøjer, artikler og faglige tekster fra autismeområdet.