Autismeforeningen ophæver samarbejdsaftalen med Autisme- og Aspergerforeningen

24. okt. 2023

Autismeforeningens hovedbestyrelse har besluttet at ophæve samarbejdsaftalen med Autisme- og Aspergerforeningen på grund af illoyalitet. I samarbejdsaftalen forpligter begge parter sig til at koordinere de indsatser, der planlægges og gennemføres i årets løb, såsom konferencer.

Autisme- og Aspergerforeningen har ikke informeret om planlægningen af en Autismekonference i 2024, som afholdes to måneder før SIKON. Autismeforeningen blev først informeret, da de inviterede foreningens formand til at deltage i konferencen.

Hovedbestyrelsen i Autismeforeningen er stadig indstillet på at samarbejde, og en ophævelse af samarbejdsaftalen er ikke et nej tak til samarbejde. Det er et nej tak til en samarbejdsaftale, som vi mener spænder mere ben end opfordrer til samarbejde, da tiden bruges på at tolke aftalen frem for at samarbejde.