Tre skoler får nye autisme-klasser

29. mar. 2017

I starten af året søgte 27 skoler om at få en autisme-klasse. Nu har Undervisningsministeriet givet svar til skolerne, og der vil til sommer åbn tre nye klasser rettet mod unge med autisme i Vejle, Aarhus og Slagelse. Det glæder Landsforeningen Autisme.

Mere ro, bedre tid, kun omkring 12 elever i klassen, støtte i undervisningen og mulighed for at sidde i mindre rum. Det er nogle af de kendetegn, der er ved de 7 autisme-klasser, der allerede findes på ungdomsuddannelser rundt om i landet. Og nu kommer der yderligere tre klasser til.

Tre skoler rundt om i Danmark har nemlig netop fået tildelt en klasse målrettet unge med autisme af Undervisningsministeriet. Det tekniske gymnasium på Selandia Slagelse har fået en htx-klasse, Aarhus VUC får en hf, og Campus Vejle skal åbne en hhx-klasse. Det skriver Sjællandske.

Således vil der allerede fra sommeren 2017 starte nye unge med autisme på de tre skoler. Og det vækker glæde hos skolerne.

”Vi er rigtig glade for, at vi har fået htx-klassen her til os. Det betyder rigtig meget, at vi nu kan tilbyde det til unge med autisme fra området. Det er der brug for og har været efterspørgsel efter,” siger Niels-Erik Hybholt, rektor på Selandia gymnasium i Slagelse.

Vigtigt med mulighed for uddannelse

Også i Landsforeningen Autisme tager man godt i mod nyheden om de tre nye klasser til unge med autisme. Her er formand Heidi Thamestrup glad for, at flere unge får muligheden for at få en uddannelse.

”Mennesker med autisme ønsker jo det samme som alle os andre – blandt andet en uddannelse. Det kræver bare nogle andre rammer og en anden struktur i skolen. Derfor er det et stærkt træk, at der nu kommer tre nye klasser til, som har de rette forhold for unge med autisme,” siger hun.

Formanden hører meget positivt om de nuværende autisme-klasser – især fra forældre i foreningen, som har fået deres børn i gymnasiet. Det lille antal elever, faste rammer og støtte fra undervisere giver gode muligheder for, at unge med autisme kommer ud på den anden side med hue på hovedet.

”Mennesker med autisme har ikke de samme sansefiltre som andre, og de har brug for færre mennesker og mere ro omkring sig. Derfor klarer de sig ofte godt i autisme-klasser med få elever,” siger hun.

Skolestart i august

Når sommerferien går på hæld, så banker skoleåret på døren, og for de tre uddannelsesinstitutioner i Slagelse, Vejle og Aarhus så vil det være med flere nye elever med autisme.

Med tildelingen af klasserne her i slutningen af marts, så skaber det dog noget travlhed hos skolerne at skulle have alt klar til sommer.

”Vi har fået det at vide lidt sent nu, så vi får travlt med at have alt klar til skolestar i august. Men vi er klar til udfordringen og glæder os til at byde de nye elever velkomne,” siger Niels-Erik Hybholt, rektor på Selandia Slagelse.

Der er skolestart i de tre nye klasser i august 2017.

I forvejen er der klasser på enten Hf, STX, HTX, HHX målrettet unge med autisme på: Aalborg Katedralskole, Paderup Gymnasium, Herning Hf/VUC, Aabenraa Statsskole, Midtfyns Gymnasium, Næstved Gymnasium og Hf, Høje Taastrup Gymnasium.