Landsforeningen Autisme markerede 60-års jubilæum med tilbageblik og kig mod fremtiden

6. jan. 2023

Onsdag den 14. september 2022 fyldte Landsforeningen Autisme 60 år, og det blev markeret med en jubilæumsreception. Her blev der kigget tilbage i tiden og mod fremtiden, og medlemmer og frivillige blev takket for deres store arbejde og engagement i foreningen.

Handicaporganisationerne Hus i Høje Taastrup satte rammerne for Landsforeningen Autismes 60-års jubilæumsreception den 14. september 2022, hvor landsformand Kathe Johansen gik på talerstolen og bød velkommen til de mange fremmødte og de hundredvis af medlemmer, der så med online.

Receptionen startede derefter med smuk musik spillet på piano af Carsten Dahl, anerkendt pianist og savant autist. Tre gange i løbet af receptionen fik deltagerne glæde af Carsten Dahls fine musik og et enkelt digt.

Historiker og autist Alexander Milne gav et kort tilbageblik på foreningen og autismesagens historie. Fra 1962 til nu. På denne dag i 1962 blev foreningen stiftet under navnet ”Psykotiske Børns Vel” af en gruppe af 12 forældrepar, der var utilfredse med samfundets behandling af deres børn. Foreningen blev den første selvstændige autismeforening i verden.

Blandt andet fortalte Alexander Milne om de første antagelser om følelseskolde køleskabsmødre, som man troede den gang var årsagen til, at børn blev ’psykotiske’ – og at behandlingen af autistiske børn var ’helbredelse gennem freudiansk psykoterapi’. Men forældre kæmpede imod, og der er sket meget i løbet af de seneste 60 år.

Læs hele hans tale fra jubilæet i linket her.

Læs en længere artikel om foreningen og autismesagens historie i det store jubilæumsnummer af Autismebladet i linket her.

Protektor H.K.H. Prinsesse Marie kiggede mod fremtiden

Til receptionen deltog også Landsforeningen Autismes protektor H.K.H. Prinsesse Marie, som har været protektor for foreningen siden 2011.

I sin tale sagde Hendes Kongelige Højhed Prinsesse Marie blandt andet:

”Man siger, at når man har mødt én autist, så har man mødt én autist. Det betyder, at hvert enkelt autistisk menneske skal ses, forstås, støttes og hjælpes fra lige præcis det unikke ståsted, vedkommende har.”

Prinsessen havde i sin tale fokus på både foreningens historie og samtidig kiggede hun med fremad mod en fremtid, hvor alle har mulighed for at udfolde deres potentiale.

Læs hele H.K.H. Prinsesse Maries tale i linket her.

Fokus på foreningens frivillige og det gode samarbejde

I Landsformand Kathe Johansen tale til 60-års jubilæet var der fokus på alt det, der stadig skal kæmpes for. Og at Landsforeningen Autisme fortsætter med at stille krav til politikerne og beslutningstagere.

Læs hele landsformand Kathe Johansens tale i linket her.

Hun havde i sin tale også særligt fokus på og takkede for det store arbejde foreningens frivillige og medlemmer gør, og det vigtige samarbejde med andre allierede, der hjælper autismesagen:

"Vi står alle på skuldrene af tusindvis af engagerede frivillige, der gennem de seneste 60 år har brugt deres tid og kræfter på at hjælpe autister og deres familier. Det er takket være denne frivillige indsats, at vi står med de resultater som vi har i dag," sagde Kathe Johansen fra talerstolen.

Af vores samarbejdspartnere deltog blandt andre Danske Handicaporganisationer (DH), Autisme Ungdom og Autisme- og Aspergerforeningen for Voksne i receptionen.

I sin tale lagde Thorkild Olsen, formand i DH da også vægt på, hvor vigtigt, det er, at vi alle samarbejder, og at Landsforeningen Autisme udgør en stor og afgørende del af de danske handicaporganisationer. Særligt i det frivillige arbejde er autismesagen repræsenteret mange steder.

Også Autisme- og Aspergerforeningen for Voksne havde fokus på det gode samarbejde mellem vores to foreninger, da landsformand Nina Catalina Michaelsen gik på talerstolen for at overrække en fin gave. En skulptur, som symboliserer, at vi sammen er stærkere.

Protektor fik overrakt nyt autismesmykke

I slutningen af receptionen overrakte Maria Mainz fra TV2’ Årgang 20 et nyt autismesmykke til H.K.H. Prinsesse Marie. Smykket er designet og lavet af Maria Mainz og smykkefirmaet Gade & Juul.

Maria Mainz’ lille søn Louie på 2,5 år har autisme, og hun ønsker med smykket at sætte fokus på autismefællesskabet, og samtidig hjælpe andre familier som hendes. For hvert solgt smykke går 100 kroner derfor til Landsforeningen Autisme.

Smykket kan købes på Gade & Juuls hjemmeside i linket her.

Læs mere om smykkesamarbejdet og historien bag i linket her.