Kom til gratis balletforestilling i Operaen, hvor publikums særlige behov er i centrum

15. aug. 2023

Et nyt samarbejde mellem Autismeforeningen og Det Kongelige Teater skal gøre det lettere for autistiske mennesker at få en god kunstoplevelse. Den 24. september kan du gratis opleve en balletforestilling, hvor der er taget højde for publikums behov.

Måske er tanken om at sidde i en mørk sal, hvor det er svært at orientere sig, ikke særlig tillokkende. Det kan også være, at det virker uoverskueligt at skulle finde ud af, hvor du finder din plads, og hvordan du kommer fra den og ud til caféen, skulle du få lyst til lidt at spise eller drikke undervejs.

De bekymringer kan være nogle af dem, der afholder autistiske mennesker fra at benytte sig af kulturelle tilbud, og det ønsker Autismeforeningen og Det Kongelige Teater at ændre på.

Derfor har Det Kongelige Teater nu gjort det muligt for Autismeforeningens medlemmer at opleve balletforestillingen ’Prinsessen på Ærten’ den 24. september, hvor der vil være taget hensyn til de særlige behov, publikummet måtte have. Her kan både børn og voksne nyde balletdansernes fine version af det gamle eventyr i Operaens lyse foyer, hvor det er nemt at orientere sig. Det er muligt at købe noget at drikke og spise i caféen, men du må også gerne tage en madpakke med, ligesom det er helt ok, hvis du får brug for at strække benene lidt undervejs i forestillingen.

Alle skal kunne få en kunstoplevelse

Det Kongelige Teaters teaterchef Kasper Holten kender selv til autisme gennem sin omgangskreds, og han glæder sig over, at flere nu får mulighed for at få en kunstoplevelse i trygge rammer.

”Vi er meget optaget af, at vi skal være alle danskeres nationalscene, og derfor vil vi gerne tale til mange forskellige mennesker og opnå en større mangfoldighed. Vi vil gerne være med til at inkludere og forsøge at modvirke ensomhed, og det jo en skam, at der er nogle grupper af befolkningen, der føler sig udelukket fra at få sådan en kunstoplevelse. Så må vi skabe de rammer, der passer til publikum,” siger Kasper Holten.

Han påpeger, at der også i teatrets verden arbejder en bred skare af mennesker, og at man som kulturinstitution i høj grad har brug for forskellige mennesker.

”Der kunne sagtens være flere af de ansatte her, der har en diagnose på autisme-spektret. Derfor ligger det os heller ikke fjernt at rumme mennesker med forskellige behov, men vi vil gerne udvide det til vores publikum også,” siger teaterchefen, som fortæller, at der er flere forestillinger som denne på vej.

”Vi er bestemt på en rejse, hvad det angår, og vi håber, at den her oplevelse kan give lyst til flere.”

Også formanden for Autismeforeningen Brian Andersen glæder sig over den nye mulighed.

”Vi er rigtig glade for, at der også på kulturområdet er flere steder som Det Kongelige Teater, der kigger på nye måder at gøre tingene på, så flere kan deltage. Det handler ofte om små ændringer eller tiltag, som kan gøre en kæmpe forskel for mange autister og deres familiers muligheder for at få gode oplevelser sammen. Derfor er vi glade for samarbejdet, og arbejder hele tiden på at få mere viden om autisme og autismevenlige tiltag ud på kulturområdet også,” siger han.

Forestillingen for Autismeforeningens medlemmer finder sted d. 24. september klokken 14. Forestillingen varer cirka 35 minutter, og der er adgang til foyeren i en time før forestillingens start, så man kan komme i god tid og orientere sig.
Forestillingerne er for medlemmer af Autismeforeningen.

OBS: VI OPLEVER DESVÆRRE EN TEKNISK FEJL I FORHOLD TIL BOOKINGEN AF BILLETTER TIL FORESTILLINGEN. ØNSKER DU AT KOMME MED, BEDES DU DERFOR SENDE EN MAIL TIL julie@autismeforening.dk
SÅ SENDER VI LINKET TIL DIG HURTIGST MULIGT. VI BEKLAGER ULEJLIGHEDEN.

Husk at medbringe billetterne til forestillingen, evt. digitalt. Det er vigtigt, at du informerer om, hvis du bliver forhindret, så andre kan tilbydes pladserne. Du kan melde afbud ved at skrive til kglplus@kglteater.dk

Se en velkomstvideo med info om Operaen i linket her.

Du kan også se hele forestillingen ’Prinsessen på Ærten’ online i linket her. Det kan f.eks. også være som forberedelse på, hvad man kan komme hen og se live.