SIKON 2017 åbner med sang, fødselsdag og tale fra formanden

24. apr. 2017

En fødselsdag, tale fra formanden, sang fra Færøerne og en pris var med til at åbne Landsforeningen Autismes store konference SIKON 2017.

Den store koncertsal i Odense Koncerthus er fyldt med hundredvis af fagfolk, forældre og mennesker med autisme, som er kommet til Odense for at tage del i den store autismekonference SIKON 2017. Og hele konferencen åbnede mandag formiddag med to unge færøske fyre på scenen.

Med fire sange på både engelsk og færøsk fik de salen til at rokke med, med guitarspil og god sang.

Som opfølger kom Landsforeningen Autismes formand Heidi Thamestrup ind på scene med en lille kage med lys og fødselsdagsflag i.

”Som I nok kan se, så er der nogen, der har fødselsdag. Det er faktisk noget, der har haft fødselsdag siden januar i år – og det er jo lidt sent at ønske tillykke, men der er heller ikke så meget at fejre,” sagde formanden ud genne højtalerne.

I år er det nemlig strukturreformens 10 års fødselsdag, og det var et centralt fokus i formand Heidi Thamestrups åbningstale til SIKON konferencen.

Beskæftigelse for mennesker med autisme

Ifølge Landsforeningen Autismes formand Heidi Thamestrup er demokratiet, med strukturreformen, blevet byttet ud med et teknokrati – og socialpolitikken er skiftet ud med beskæftigelsespolitik. Det går ud over autister, som bliver fanget i et system, der ikke får dem i de rette job.

”Jeg er bekymret for, hvordan det skal gå med vores unge autister, når de er færdige med skolen. Mange af dem tror, de skal inkluderes på arbejdsmarkedet og får lov til at berige virksomheder med deres kompetencer. At de skal få den anerkendelse, som deres potentiale berettiger dem til - men det kommer sikkert slet ikke til at ske,” sagde hun.

Et møde i Styrelsen for arbejdsmarked og rekruttering skulle ellers sætte fokus på det gode og det dårlige ved Loven om Aktiv Beskæftigelsesindsats – fleksjob, mentorordninger og jobparate – hvorefter loven skulle ændres. Men her endte KL med at få jobbet med at komme med et udspil til en ny lov, og det bekymrer Heidi Thamestrup. Hun mener, man skal have mere fokus på at målrette job til autister.

”Hvis vi brugte en brøkdel af de midler, vi bruger på beskæftigelsesindsatser, på at etablere samarbejde med virksomheder og undervise virksomheder i, hvad autistiske mennesker har brug for - så ville vi have det helt rigtige fokus; nemlig, at få autister uden beskæftigelse i job,” sagde Heidi Thamestrup fra scenen.

Det tror hun ikke på bliver tilfældet med KL for roret, da beskæftigelsesndsatsen ifølge hende er blevet en industri, som skaber jobs til nogen, som får andre i job.

Sofie Fonden pris

Da flag og kage var pakket væk var det Sofie Fondens formand Thomas Holms tur til at komme på scenen. Med sig havde han deres Steen Langebæk Pris, som skulle uddeles. Prisen gik i år til Kirsten Bundgaard, som er fysioterapeut og konsulent med speciale i ASF og ADHD hos Neuro-Team.

Kirsten fik prisen for sit store arbejde med mennesker med autisme, og hun var selv meget overrasket.

”Tusind, tusind tak for det. Det havde jeg ikke regnet med. Og I kan tro, jeg fortsætter med det her arbejde,” sagde hun fra scenen.

Journalist og forfatter Steve Silberman holdt oplæg om autismens historie.

En snak om autisme med fire autister.

Lis Pellicano vil engagere autister i forskning.