SIKON 2021 åbnede med tale af landsformanden og uddeling af Autisme Prisen

27. sep. 2021

Mandag den 27. september 2021 åbnede SIKON konferencen med smuk sang, en tale af landsformanden og uddelingen af Autisme Prisen.

Mandag slog Landsforeningen Autisme dørene op til to dage med spændende oplæg, faglig sparring og viden fra autismeområdet på SIKON konferencen 2021.

Odeon i Odense summede af de 700 deltagere, der mandag morgen ankom. Det er både fagfolk, autister/mennesker med autisme og pårørende, der er med.

Konferencen åbnede med skøn musik af Marco Winther, som sang to af sine egne sange. Hør en bid af den fine optræden herunder.

Efter tre sange og store klapsalver til Marco, gik landsformand Kathe Johansen på talerstolen.

”Det her er konferencen, der ikke ville lade sig holde. Men nu er vi her, og vi har glædet os,” sagde hun til en start.

Autisme Prisen 2021 uddeles

Til åbningen af konferencen blev også Autisme Prisen 2021 uddelt. Det er Landsforeningen Autisme der står bag Autisme Prisen, som uddeles til en person eller personer, som har gjort noget særligt for autismeområdet. Det er hovedbestyrelsen, der hvert år stemmer om, hvem der skal modtage Autisme Prisen.

I år tildeles Autisme Prisen til Monica Lyloff og bevægelsen #enmillionstemmer, som kæmper for alle mennesker med handicap og psykisk sårbarheds rettigheder.

Se videohilsen fra Monica Lylloff herunder.

Et stort tak til de tre andre nominerede til Autisme Prisen 2021, for deres vigtige og fantastiske arbejde på autismeområdet.

• Autoradio – ved idémanden Henrik Kragelund
  • Autisme Ungdom – stiftet i 2019
  • Morten Ganzler – Autismeplusfar

Læs mere om de fire nominerede i artiklen her.

Selve Autisme Prisen er i år lavet af Majken Mørch Jensen med autisme, som er kunstneren bag. Som hun selv beskriver det, så laver hun kunstværker, der fortæller og udtrykker det kaos, der er inde i hende. Det er Autisme Prisen der er på billedet her på siden.